Tuloksen luomisen alkulähteellä

Oletko Sinä johtaja? Oletko johtoryhmässä? Oletko yrittäjä?

Ensin peruskysymys: Voiko yksin olla johtaja? – Lakiteknisesti yhdenkin henkilön hallinnoima organisaatio tai yritys voi toimia, mutta ollaksesi ”johtaja” tai nykyaikaisemmin ”liideri, päällikkö, vetäjä, coach, mentori” tms. tarvitset johdettavia eli alaisia tai ”seuraajia”. Tässä mielessä monet suositut some-sankaritkin voisivat olla johtajia, mutta eivät silti sitä ole. Miksi eivät?

Seuraaja ei ole alainen

Some-seuraajien kiinnostus perustuu vapaaehtoiseen ja ilmaiseen kiinnostuksen osoittamiseen, kun taas alaisen eli työntekijän motivaattorina on palkka ja muut työn antamat palkitsemisen muodot. Toisaalta yrityksetkin haluavat seuraajikseen nykyisiä ja potentiaalisia ostavia asiakkaita, joita halutaan johdatella mahdollisimman pitkään ja tuottavaan asiakassuhteeseen. Seuraajan ja alaisen motivointi on erilaista.

Johtaja johdattaa

Julkkikset harvemmin ottavat johtajan roolia, jossa he tarkoituksellisesti haluavat viedä seuraajiensa toimintaa johonkin suuntaan elämässä. Yrityksissä sen sijaan johtajan tehtävä on johdattaa työntekijöitä ja sidosryhmien edustajia suuntaan, josta syntyy yritykselle taloudellista tulosta eli voittoa. Jotta kaikki olisivat motivoituneita kulkemaan yhteen toivottuun suuntaan, johtajan on keksittävä ja tehtävä monenlaisia asioita ympärillään olevien ihmisten hyväksi.

Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty

Arvostamani kokenut arkkitehti ja liikemies Hannu Laitila sanoi usein, että ”Hyvän suunnitelman tunnistaa siitä, että se toteutuu.” Tämä pitää paikkansa myös liiketoiminnan suunnittelusta, joka on johtajan tehtävä. Ilman suunnittelua ajaudutaan hankaliin tilanteisiin, mutta pelkällä suunnittelulla ei saada aikaan tuloksia.

Yrityksen koosta riippuen kunkin johtajan tulisi osata asettua työssään oikealle tasolle suunnittelun ja toteutuksen välillä niin, että molemmat tulevat hyvin tehtyä. Tämä vaatii hyvää itsekuria ja taitoa, joka mitataan lopulta taloudellisilla tuloksilla.

Tasapaino suunnittelun ja toteutuksen välillä

Yksi ihminen, edes johtaja, ei voi olla kaikessa hyvä ja yhden henkilön aika on rajallinen. Yritys tarvitsee siis työntekijöitä, jotta saavutettaisiin tasapaino suunnittelun ja toteutuksen välillä. Startupit ovat hyvä esimerkki siitä, kuinka idea muotoutuu tiimissä toiminnaksi ja tuloksiksi.

Monet yritykset ilmoittavat, että ”menestyksemme perustuu työntekijöihimme”. Onkin totta, että jokainen yritys tarvitsee sopivassa suhteessa liidereitä, jotka ideoivat ja tuottavat uusia ajatuksia sekä toteuttajia, jotka soveltavat omaa erikoisosaamistaan ja omalla tavallaan ratkaisevat työn tuomia haasteitaan. Osa ihmisistä haluaa myös kehittyä ja kasvaa uudelle tasolle tekemisessään.

Kaikki alkaa luottamuksesta

Katsoin tällä viikolla Jari Sarasvuon tekemän videon kassavirran luomisesta ja olen samaa mieltä hänen esittämästään loogisesta ajatusketjusta, jossa liiketoiminnassa kaikki alkaa luottamuksesta ihmisten välillä. Jos luottamusta ei synny, asioissa ei päästä pitkälle eteenpäin muutenkaan.

Tuloksen luomisen alkupisteessä on siis pohjimmiltaan kysymys luottamuksesta johtajan ja työntekijän välillä. Siksi koneet ja AI eivät koskaan tule korvaamaan ihmistä. Koneet luottavat vain niin kuin ne on kovakoodattu, mutta ihmiset voivat luottaa ja uskoa toisiinsa monenlaisilla perusteilla. Sopimuksen onnistumisen todennäköisyyttä voi kuitenkin parantaa käyttämällä luottamusta parantavia työkaluja, kuten kilpailutusta, luottotietoja, mittauksia ja testauksia.

Asiakas ostaa ja työnhakija haluaa helppoutta

Luottamuksen rakentamisessa asiakkaan suuntaan on päästävä sille tasolle, että houkutus ja helppous ostaa voittavat siihen liittyvän pelon. Sinun täytyy siis tiimin kanssa tuottaa palvelua (tai tuotetta), joka on riittävän houkutteleva. Tämä on itsestäänselvyys ja se on helpompaa sanoa kuin toteuttaa.

Viimeistään toteutusvaiheessa tarvitset avuksi toisia ihmisiä, jotka voivat olla työntekijöitä tai yhteistyökumppaneita. Jo ennen tätä sinun on täytynyt jo voittaa heidän luottamuksensa.

Työmarkkinoilla on ollut jo vuosia käynnissä vallankumous. Kilpailukykyiset työntekijät valitsevat itse työnantajansa ainakin sillä tasolla, että miettivät kenelle kannattaa ilmoittaa työhaluistaan ja kenelle ei. Nyt on muotia puhua työnantajakuvasta ja hakijakokemuksesta. Näissä asioissa onkin monesti paljon parannettavaa.

Mitkä ovat sinun tavoitteesi johtajana ensi vuodelle?

Ehdotan, että koska tarvitset hyvän tuloksen tekemiseen muita ihmisiä ja heidän luottamuksensa, aloitat sellaisten työkalujen käytön, joilla voit tehokkaimmin parantaa kuvaasi luotettavana kumppanina muiden silmissä. Mitä nämä työkalut ovat?

Kysyin eräältä entiseltä asiakkaaltani, jonka palveluksessa oli yli 1000 henkeä, että kuinka paljon hän käyttää työajastaan tietokoneella? Hänen vastauksensa oli, ettei yhtään, koska hän on koko ajan neuvottelupöydässä jonkun kanssa. Aiheellisesti voidaan kuitenkin kysyä, että onko tämä johtajalle tasapainoista ja tehokkainta ajankäyttöä? Miten omaa ajankäyttöä voi tehostaa?

On mahdotonta luetella kaikkia erilaisia uusia ja vanhoja työkaluja, joten todetaan lyhyesti, että sosiaalinen media yhdessä muiden digitaalisten palvelujen kanssa on tehokkain työkalu tavoittaa riittävän laaja joukko oikeita henkilöitä, joiden kanssa sinun kannattaa keskustella henkilökohtaisesti, puhujana tai nettitapaamisessa. Aseta itsellesi kuukausitavoite kuinka monen kohderyhmän ja henkilön kanssa haluat keskustella ensi vuonna luottamuksen rakentamiseksi.

TOP 4 vinkit: Näin menestyt johtajana:

  • Luo ja kasvata luottamuksellisia suhteita avainhenkilöiden kanssa.
  • Säilytä oikea tasapaino suunnittelun ja toteutuksen välillä.
  • Delegoi.
  • Ansaitse asiakkaiden luottamus.

Tulevissa artikkeleissa käsittelemme lisää tiimin rakentamista ja siihen käytettävissä olevia tehokkaimpia menetelmiä ja viimeisimpiä innovaatioita.

Artikkelin kirjoittaja Janne Kyllönen on toiminut kansainvälisenä sarjayrittäjänä ja perustajana pienyrityksissä yli 30 vuoden ajan. Nykyisin hän toimii MunJob Oy:n toimitusjohtajana ja myy työkaluja rekrytointiprosessin tehostamiseen.